Aileen Itani

Legatmodtager 2025

Den danske, irske og amerikanske mezzosopran Aileen Itani kom til Danmark i 2002 som elev på Operaakademiet efter studier på Eastman School of Music i USA og Conservatoire de Paris i Frankrig. I starten af sin karriere sang Aileen som sopran og fik sit gennembrud i 2008 på Den Jyske Opera som Marguerite i Gounods Faust. Denne forestilling, kort efterfulgt af en succesfuld optræden som Den Kvindelige Fortæller i Lucretia på Det Kongelige Teater, førte til Den Danske Musikanmelderrings Kunstnerpris i 2009.

Mellem sin spæde début på nationalscenen i 2003 som Pagen i Rigoletto og sin kommende rolle i 2026 som den gamle Mère Jeanne i Les Dialogues des Carmélites, har Aileen været solist på Den Kongelige Opera i både børneforestillinger (Achilleus, 2006), uropførelser (Sol går op, sol går ned, 2015), musicals (Sweeney Todd, 2019), balletforestillinger (Requiem, 2006) og store operaklassikere (Siegfried, 2005, Tryllefløjten, 2010, La Traviata, 2023).

Hun har ligeledes været tilbagevendende gæst på Den Jyske Opera i Tryllefløjten, Kát’a Kabanová, Don Quichotte, og senest i den kvindelige hovedrolle Lisbeth i Paul von Klenaus fascinerende og banebrydende opera Michael Kohlhaas i 2019.

I årenes løb har Aileen været gæstesolist for de fleste danske orkestre, hvor hun har sunget under ledelsen af Thomas Søndergaard, Giancarlo Andretta, Giordano Bellincampi, Michael Schønwandt m.fl. En nævneværdig nyere oplevelse var en livsbekræftende opførelse af Luciano Berios fantastiske Folk Songs med Aalborg Symfoniorkester, som blev indspillet og streamet under coronanedlukningen.

Aileen har også været tilknyttet Nordic Opera, hvis P2-prisvindende danske førsteopførelse af Leonard Bernsteins MASS og uropførelsen af Andy Papes familieopera Dampenes Rejse huskes særlig varmt.

Siden 2017 har hun været lykkelig og stolt fast medlem af 1. alt-gruppen i Det Kongelige Operakor, hvor hun er omgivet til dagligt af 39 andre solistuddannede sangere af stor kvalitet – både sangligt og menneskeligt. Aileen er dybt taknemmelig for, at Else Brems-Fondens bestyrelse således bifalder denne (iblandt mange!) hybride måde at være operasanger på.

Aileen Itani
Del denne post